Σύστημα start/stop αυτοκινήτου: όλα όσα θες να μάθεις
Στα σύγχρονα αυτοκίνητα, έχει πλέον γίνει κοινός τόπος η τοποθέτηση του συστήματος start/stop του κινητήρα, μέσω ενός απλού διακόπτη. Πρακτικά πρόκειται απλώς για έναν τρόπο ενεργοποίησης και απενεργοποίησης του κινητήρα, διαφορετικό από το κλασικό “κλειδί στη μίζα”.
Ποια η σημασία του συστήματος start/stop;
Η νέα εποχή χαρακτηρίζεται από την ανάγκη εύρεσης και εφαρμογής ολοένα και πιο οικολογικών επιλογών σε όλες μας τις καθημερινές δραστηριότητες. Η οδήγηση είναι μία από αυτές τις δραστηριότητες που μπορούν να χαρακτηριστούν ως “επιβλαβείς” και όχι τόσο φιλικές για το περιβάλλον.
Με αυτά ως δεδομένα, οι αυτοκινητοβιομηχανίες οδηγήθηκαν στην κατασκευή ενός συστήματος μέσω του οποίου ο οδηγός μπορεί να ενεργοποιεί και να απενεργοποιεί τον κινητήρα του αυτοκινήτου του ανά πάσα στιγμή.
Πώς λειτουργεί ένας διακόπτης στο σύστημα start/stop;
Ενώ το αυτοκίνητό μας είναι σταματημένο σε φανάρι για πολλή ώρα, όταν ο κινητήρας είναι σε λειτουργία, τότε καταναλώνεται χωρίς λόγο καύσιμη ύλη και εκπέμπονται άσκοπα καυσαέρια και ρύποι στο περιβάλλον.
Όταν όμως βρίσκεται σε λειτουργία το σύστημα start/stop, με το που ακινητοποιηθεί το αυτοκίνητό μας, βάζουμε το κιβώτιο ταχυτήτων στη νεκρά θέση και δεν ασκούμε πίεση στο πεντάλ του συμπλέκτη, τότε ο κινητήρας απενεργοποιείται αυτόματα.
Πώς ενεργοποιείται ξανά ο κινητήρας με το σύστημα start/stop;
Αντίστοιχα, με το που πατήσουμε το πεντάλ του συμπλέκτη για να ορίσουμε την πρώτη ταχύτητα και να προχωρήσουμε, τότε απευθείας και αυτόματα ο κινητήρας μπαίνει και πάλι σε λειτουργία.
Με τον τρόπο αυτό, η επιτάχυνση του αυτοκινήτου δεν καθυστερεί και δεν χρειάζεται κάποια ιδιαίτερη διαδικασία. Το αυτοκίνητο είναι σε κατάσταση να “πάρει μπρος” και να επιταχύνει, σαν να είναι ενεργοποιημένος ο κινητήρας και δούλευε στο ρελαντί καθόλη τη διάρκεια της στάσης.
Μπορώ να απενεργοποιήσω τον διακόπτη start/stop;
Ναι. Ο διακόπτης start/stop δεν χρειάζεται να είναι πάντα σε λειτουργία αν δεν το επιθυμεί ο οδηγός. Ανά πάσα στιγμή, μπορούμε να το θέσουμε εκτός λειτουργίας, χειροκίνητα, κι έτσι να μην απενεργοποιείται ο κινητήρας όπως βάζουμε τη νεκρά ταχύτητα.
Τι πρέπει να γίνει για να μπει σε λειτουργία το σύστημα start/stop;
Για να μπει σε λειτουργία το σύστημα start/stop θα πρέπει να τηρούνται ορισμένες προϋποθέσεις. Πάμε να τις δούμε παρακάτω:
- Το αυτοκίνητο θα πρέπει να είναι κλειστό από παντού
- Το αυτοκίνητο θα πρέπει να κινείται με ταχύτητα μικρότερη των 4 χλμ/ώρα
- Το κιβώτιο ταχυτήτων θα πρέπει να είναι σε νεκρά και ο οδηγός να έχει αφήσει το πεντάλ του συμπλέκτη
- Οι στροφές που δείχνει το στροφόμετρο θα πρέπει να είναι πολύ χαμηλές και δεν θα πρέπει να ξεπερνούν το ρελαντί
- Το τιμόνι θα πρέπει να είναι σχετικά ίσιο
- Να μην υπάρχει πρόβλημα στο δυναμό ή στην μπαταρία του αυτοκινήτου
- Ο κινητήρας θα πρέπει να έχει τεθεί σε λειτουργία και να είναι αρκετα ζεστός ώστε να είναι δυνατή η εύκολη ενεργοποίηση και απενεργοποίηση του.
Γιατί δεν πιάνει το σύστημα start/stop;
Με βάση τα παραπάνω λοιπόν, αν στο αυτοκίνητο σου δεν μπαίνει σε λειτουργία του σύστημα start/stop, λογικά συμβαίνει κάτι από τα παρακάτω:
- Η πόρτα του οδηγού ή/ και το παρμπρίζ είναι ανοιχτά
- Η κλίση του δρόμου είναι μεγάλη και απότομη
- Ο κινητήρας δεν έχει λειτουργήσει καθόλου κι έτσι δεν έχει φτάσει ακόμα στην επιθυμητή θερμοκρασία
- Η καμπίνα δεν είναι στην σωστή θερμοκρασία
- Υπάρχει βλάβη στο δυναμό
- Η εξωτερική θερμοκρασία είναι πολύ χαμηλή ή ακόμα και πολύ υψηλή
- Στο κιβώτιο ταχυτήτων, δεν έχει επιλεχθεί η νεκρά ή αν πρόκειται για αυτόματο, τότε μάλλον το κιβώτιο είναι στη θέση όπισθεν.
Αν ελέγξεις τα παραπάνω κι όμως ακόμη οι αισθητήρες του συστήματος δεν δίνουν το οκ για την ενεργοποίηση του, τότε μπορεί να υπάρχει κάποιο ηλεκτρολογικό θέμα που θα πρέπει να τσεκάρεις στο συνεργείο.