Φρένα μηχανής: συμβουλές για τη σωστή συντήρησή τους
Τα φρένα σε μία μηχανή είναι από τα εξαρτήματα που πρέπει πάντοτε να βρίσκονται σε άριστη κατάσταση, καθώς από αυτά διακυβεύεται σε μεγάλο βαθμό η ασφάλεια του οδηγού.
Αν είσαι κι εσύ οδηγός μηχανής, τότε πρέπει να γνωρίζεις κάποια βασικά πράγματα για την κατάσταση των φρένων της μηχανής σου και τη σωστή συντήρησή τους.
Παρακάτω θα βρεις μερικά σημαντικά tips που πρέπει να ακολουθήσεις ώστε να έχεις πάντα τα φρένα της μηχανής σου καλοσυντηρημένα και έτσι να κάνεις τα ταξίδια και τις μετακινήσεις σου με άνεση και ασφάλεια.
Τσέκαρε και άλλαξε τα τακάκια
Στο σύστημα πέδησης της μηχανής σου, τα τακάκια είναι από τα πιο σημαντικά εξαρτήματα. Βρίσκονται μέσα στη δαγκάνα των φρένων και μόλις ο οδηγός πατήσει το πεντάλ, τα τακάκια και η δισκόπλακα “κολλάνε” μεταξύ τους προκαλώντας το φρενάρισμα, το σταμάτημα του τροχού με άλλα λόγια.
Ο έλεγχος στα τακάκια θα πρέπει να γίνεται σε κάθε service και σχετικά συχνά αν οδηγείς πολύ και καθημερινά μέσα στην πόλη με πολλά φρεναρίσματα, ή αν ακολουθείς μία πιο σπορ οδηγική συμπεριφορά.
Άλλαξε το υγρό
Αφού έκανες έλεγχο στα τακάκια των φρένων, μη νομίζεις ότι τα φρένα σου είναι 100% τσεκαρισμένα. Στο υδραυλικό σύστημα πέδησης, πολύ σημαντικό ρόλο παίζει το υγρό.
Για αυτό, ανά 2 χρόνια, όλοι οι κατασκευαστές συνιστούν την αντικατάστασή του ανεξάρτητα από τα χιλιόμετρα που έχεις διανύσει. Με τον τρόπο αυτό θα είσαι βέβαιος ότι το κύκλωμα θα ανταποκρίνεται σε κάθε πίεση του πεντάλ, οποιαδήποτε στιγμή κι αν το χρειαστείς.
Αν αλλάξεις τα υγρά μόνος σου, θυμήσου ότι το ρεζερβουάρ πρέπει να έχει πάντοτε υγρό μέσα, για αυτό μην το αδειάσεις ποτέ ολοκληρωτικά. Διαφορετικά θα ταλαιπωρηθείς πολύ με την απαραίτητη εξαέρωση που θα πρέπει να κάνεις.
Λειτουργεί το ABS;
Το ABS είναι το σύστημα ελέγχου των τροχών της μηχανής. Πρακτικά αυτό που προσφέρει είναι η ομαλότητα στο φρενάρισμα και αποτρέπει το μπλοκάρισμα των τροχών. Σχετίζεται λοιπόν άμεσα με τα φρένα της μηχανής σου, για αυτό δεν θα πρέπει σε καμία περίπτωση να αμελείς τον έλεγχό του.
Επειδή όμως το ABS είναι ένα ηλεκτρονικό σύστημα έξτρα από τα βασικά εργοστασιακά σε μία μηχανή, όταν υπάρχει βλάβη θα πρέπει να το καταλάβει μόνος του ο οδηγός αφού δεν θα υπάρξει πουθενά κάποια προειδοποίηση ή ένδειξη. Για αυτό αν νιώθεις ότι στα φρεναρίσματα το ABS αργεί, ή δεν ενεργοποιείται καθόλου και το σταμάτημα δεν γίνεται καθόλου ομαλά, τότε σίγουρα πρέπει να επισκεφτείς έναν τεχνικό να το ελέγξει.
Σε κάθε περίπτωση όμως, πριν καν αντιληφθείς κάποιο πρόβλημα στο ABS, έχε στο νου σου ότι ο αισθητήρας περιστροφής θα πρέπει να διατηρείται καθαρός ώστε να μεταφέρει άμεσα και αποτελεσματικά την πληροφορία στην κεντρική μονάδα του συστήματος. Για τον καθαρισμό του, επισκέψου ένα ειδικό ηλεκτρολογείο.
Καθάρισε τα φρένα
“Η καθαριότητα είναι η μισή αρχοντιά” λένε, και όντως η φράση αυτή ισχύει ακόμη και για τα φρένα της μηχανής σου! Αν οι μανέτες, οι τρόμπες, οι δαγκάνες και όλα τα υπόλοιπα εξαρτήματα του συστήματος δεν είναι καθαρά, τότε με τον καιρό μπορεί να μην είναι το ίδιο λειτουργικά. Για τον αποτελεσματικό χειρισμό των φρένων, όλος ο εξοπλισμός θα πρέπει να είναι καθαρός. Οι περισσότεροι κατασκευαστές συνιστούν τον καθαρισμό στις δαγκάνες και στις αρθρώσεις των φρένων κάθε 4 χρόνια.
Μετακίνησε τη μηχανή σου
Τέλος, μία κατάσταση που μπορεί να βλάψει τα φρένα της μηχανής σου είναι η ακινησία. Δεν θα πρέπει να αφήνεις για μεγάλο χρονικό διάστημα τη μηχανή σου ακίνητη στο ίδιο σημείο γιατί έτσι μπορεί να κολλήσουν οι δαγκάνες και τα υπόλοιπα μέρη των φρένων μεταξύ τους. Αν παρόλα αυτά δεν μπορείς να κάνεις κι αλλιώς, με το που ξαναβάλεις μπρος θα πρέπει να επισκεφτείς ένα συνεργείο για ένα γρήγορο έλεγχο!