Χάλασε ο Δίσκος – Πλατό του συμπλέκτη; Πότε χρειάζεται αλλαγή;
Ένα από τα μέρη / εξαρτήματα του αυτοκινήτου που φθείρονται και επιβαρύνονται καθημερινά με την οδήγηση, είναι ο δίσκος – πλατό του συμπλέκτη.
Η κίνηση στους δρόμους, η εναλλαγή ταχυτήτων, τα πολλαπλά σταματήματα και οι μετέπειτα εκκινήσεις στα φανάρια, μειώνουν σταδιακά τη διάρκεια ζωής του συμπλέκτη. Για αυτό, βασική προϋπόθεση είναι να γίνεται συστηματικά έλεγχος στον δίσκο – πλατό, ή να γνωρίζουμε τα σημάδια που δείχνουν ότι ο συμπλέκτης έχει πρόβλημα.
Ποια σημάδια δείχνουν ότι ο δίσκος – πλατό του συμπλέκτη έχει βλάβη;
Για να είσαι πάντα σε ετοιμότητα, προσπάθησε να καταλάβεις αν ισχύει κάτι από τα παρακάτω για να διαπιστώσεις αν ο συμπλέκτης του αυτοκινήτου σου χρειάζεται αντικατάσταση:
Δεν μπαίνει η ταχύτητα
Πατάς το πεντάλ του συμπλέκτη, προσπαθείς να αλλάξεις ταχύτητα αλλά δεν μπαίνει; Σίγουρα ο δίσκος – πλατό έχει βλάβη. Επισκέψου το συνεργείο για να κάνει ο τεχνικός τον απαραίτητο έλεγχο, να αλλάξει το δίσκο του συμπλέκτη ή να επιδιορθώσει το πρόβλημα που μπορεί να υπάρχει στο κιβώτιο ταχυτήτων.
Το αυτοκίνητο δεν επιταχύνει
Όταν πατάμε το πεντάλ του γκαζιού, η φυσιολογική λειτουργία στο αυτοκίνητο είναι να αρχίσουν να ανεβαίνουν οι στροφές στο στροφόμετρο με αποτέλεσμα να προκληθεί επιτάχυνση.
Αν όμως, πατάμε το γκάζι, ανεβαίνουν οι στροφές του κινητήρα, αλλά το αυτοκίνητο δεν επιταχύνει, τότε υπάρχει βλάβη στο συμπλέκτη και είναι απαραίτητο να γίνει αλλαγή. Ουσιαστικά, αν το αυτοκίνητο δεν επιταχύνει, αυτό σημαίνει ότι ο δίσκος του συμπλέκτη έχει λειανθεί εντελώς και έτσι δεν μπορεί να μεταδώσει επαρκώς τη ροπή του κινητήρα.
Το πεντάλ του συμπλέκτη είναι πολύ σκληρό
Ο δίσκος – πλατό του συμπλέκτη αποτελείται από διάφορα εξαρτήματα και ελατήρια που με τον καιρό και την χρήση, ενδέχεται να σκληρύνουν και να χάσουν την ελαστικότητά τους.
Αν συμβεί αυτό, τότε η αίσθηση που αντιλαμβάνεται ο οδηγός είναι ότι το πεντάλ του συμπλέκτη είναι πολύ σκληρό σε σχέση με το πώς πρέπει κανονικά να είναι.
Πώς θα ελέγξω αν ο συμπλέκτης του αυτοκινήτου μου έχει πρόβλημα;
Εκτός από τις παραπάνω συνθήκες, που πολλές φορές μπορεί να αγνοήσει κάποιος νέος ή απρόσεκτος οδηγός, υπάρχουν μερικά tips που μπορούμε όλοι να δοκιμάσουμε για να ελέγξουμε αν ο δίσκος – πλατό του συμπλέκτη μας είναι σε καλή κατάσταση:
- Προσπάθησε να ξεκινήσεις με 3η ταχύτητα. Κανονικά, αν ο συμπλέκτης σου είναι οκ, το αυτοκίνητο θα πρέπει σταδιακά να αποκτήσει μία κίνηση. Αν οι στροφές ανεβαίνουν, αλλά το αυτοκίνητο δεν κινείται, μάλλον ο συμπλέκτης σου χρειάζεται ένα τσεκάρισμα.
- Αν πατώντας τον συμπλέκτη, νιώθεις ότι η σύμπλεξη γίνεται πολύ χαμηλά, δηλαδή σε σημείο κοντά στο τέρμα του πεντάλ, αυτό είναι σημάδι ότι πρέπει να επισκεφτείς το συνεργείο.
- Οδηγείς με μεγάλη ταχύτητα και ξαφνικά κατεβάζεις στην αμέσως μικρότερη, αφήνωντας απότομα τον συμπλέκτη. Αν παρατηρήσεις ότι οι στροφές του κινητήρα δεν ανεβαίνουν απότομα, τότε μάλλον ήρθε η ώρα για την αντικατάσταση όλου του σετ δίσκου – πλατό.
Στα πόσα χιλιόμετρα πρέπει να γίνεται η αλλαγή στον δίσκο – πλατό;
Η προϋπόθεση που καθορίζει το πότε πρέπει να γίνει αντικατάσταση στον δίσκο – πλατό του συμπλέκτη ενός αυτοκινήτου, είναι η χρήση του.
Θεωρητικά, ένας συμπλέκτης αντέχει σε καλή κατάσταση μέχρι και τα 80.000 χιλιόμετρα. Όμως, αν το αυτοκίνητο χρησιμοποιείται καθημερινά μέσα στην πόλη, σε συνθήκες κίνησης, με πολλές εναλλαγές ταχύτητας και με απότομα πατήματα στα πεντάλ, τότε πιθανό είναι ο δίσκος – πλατό του συμπλέκτη να χρειάζεται έλεγχο και αλλαγή πολύ πιο πριν από τα 80.000χλμ.
Όπως και να έχει, αν έχεις στο νου σου τα σημάδια που αναφέραμε παραπάνω και μπορείς να διακρίνεις πότε ο συμπλέκτης του αυτοκινήτου σου λειτουργεί κανονικά και πότε όχι, τότε θα μπορείς να αντιληφθείς πότε είναι η σωστή στιγμή να επισκεφτείς το συνεργείο σου.
Με τον τρόπο αυτό, θα γνωρίζεις ανά πάσα στιγμή πότε πρέπει να κάνεις την αλλαγή στον συμπλέκτη ώστε να διατηρήσεις το αυτοκίνητο σου σε καλή κατάσταση και την οδήγηση σου σε ασφαλή πλαίσια.