Κάθε πότε πρέπει να αλλάζω τα λάδια της μηχανής μου;
Μία από τις βασικές τεχνικές διαδικασίες που μία μηχανή χρειάζεται ώστε ο οδηγός να είναι σίγουρος για την κατάσταση της, είναι ο έλεγχος των λιπαντικών λαδιών.
Σε μερικές περιπτώσεις μάλιστα, μετά τον έλεγχο αυτό, απαραίτητη είναι η αλλαγή των λαδιών, αφού με την πάροδο του χρόνου και κάθε 10.000 με 15.000 χλμ μειώνεται η λίπανση και η αποδοτικότητα τους.
Εσύ ξέρεις πότε η μηχανή σου χρειάζεται αλλαγή στα λάδια της; Πάμε να δούμε τα κυριότερα σημάδια που δεν πρέπει να αγνοήσεις.
Περίεργος θόρυβος από τον κινητήρα
Οι ασυνήθιστοι ήχοι / θόρυβοι που προέρχονται από τον κινητήρα σίγουρα είναι σημάδι ότι κάτι δεν πάει καλά με την μηχανή σου. Αν λοιπόν ακούσεις κάποιον θόρυβο διαφορετικό από ό,τι ακούγεται συνήθως, αυτό μπορεί να σημαίνει ότι στα μέταλλα των μερών του κινητήρα υπάρχει έντονη τριβή λόγω της απώλειας λαδιού ή της μειωμένης λιπαντικής του ικανότητας.
Προφανώς, η τριβή αυτή μπορεί να οδηγήσει και σε περαιτέρω φθορές, για αυτό μην αμελήσεις τον έλεγχο των λαδιών.
Μειωμένη στάθμη λαδιού
Πρόσφατα συμπλήρωσες λάδι στο δοχείο, κι όμως από τον δείκτη φαίνεται ότι η στάθμη του λιπαντικού είναι αδικαιολόγητα πεσμένη; Όχι, δεν είναι φυσιολογικό. Είτε υπάρχει διαρροή λαδιού, είτε το λάδι εισχωρεί στον κινητήρα και φυσικά καμία από τις δύο περιπτώσεις δεν πρέπει να αγνοήσεις.
Το δεύτερο σενάριο μπορείς να το διασταυρώσεις και από τον καπνό που ενδεχομένως θα βγαίνει από την εξάτμιση της μηχανής σου, αφού τα λάδια που εισχωρούν στον κινητήρα, θα καίγονται με την καύσιμη ύλη.
Λάδι μαύρου χρώματος
Σίγουρα θα έχεις δει, ότι το λιπαντικό της μοτοσυκλέτας σου όταν είναι καινούργιο έχει χρώμα ανοιχτό καφέ και δεν έχει πολύ πυκνή σύσταση. Όσο περνάει ο καιρός, το χρώμα του όλο και σκουραίνει, καταλήγοντας στο μαύρο και η σύσταση του γίνεται όλο και πιο πυκνή. Τότε είναι που σίγουρα πρέπει να πραγματοποιηθεί αλλαγή στα λάδια. Πώς μπορείς να το ελέγξεις;
Στο κάτω μέρος του κινητήρα, από εκεί που ελέγχεις και τη στάθμη του λαδιού ( από το παραθυράκι ή τον δείκτη) μπορείς να δεις και να αντιληφθείς το χρώμα των λαδιών της μηχανής σου. Αν είναι αρκετά σκούρα, προσπάθησε να ελέγξεις τη σύστασή τους με το δάχτυλο σου.
Σε περίπτωση που αντιληφθείς ότι υπάρχουν μικροσωματίδια ή ότι το λάδι είναι αρκετά πυκνό και πηχτό, θα πρέπει άμεσα να αλλάξεις λάδια στη μοτοσυκλέτα σου.
Λυχνία στο καντράν της μηχανής
Όπως και στα αυτοκίνητα, έτσι και στις πιο σύγχρονες μοτοσυκλέτες, μπορείς να αντιληφθείς ότι υπάρχει κάποιο θέμα με τα λάδια του κινητήρα από την προειδοποιητική λυχνία που ανάβει στο καντράν. Αν δεις το λαμπάκι αναμμένο, το πιθανότερο είναι να έχει κατέβει η στάθμη του λαδιού κάτω από το επιτρεπτό όριο και να χρειάζεται να συμπληρώσεις λιπαντικό.
Οδηγίες κατασκευαστή
Τέλος, αυτό που δεν πρέπει ποτέ να αγνοείς είναι οι οδηγίες που σου παρέχονται από τον κατασκευαστή της μηχανής. Στο ειδικό εγχειρίδιο (που δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να πετάξεις) σίγουρα υπάρχουν συμβουλές για τα λάδια της μοτοσυκλέτας σου, τον τύπο λιπαντικού που είναι κατάλληλος για το εκάστοτε μοντέλο και πρέπει να προτιμάται, τα όρια της στάθμης που δεν πρέπει να ξεπερνάνε, τα χιλιόμετρα στα οποία πρέπει να γίνεται αλλαγή λαδιού κ.α.
Ακόμα κι αν υπάρχει η φήμη, ότι πρέπει να αλλάζουμε λάδια στη μηχανή κάθε 5000 χιλιόμετρα, αυτό πλέον δεν συμβαδίζει με τις συμβουλές των κατασκευαστών και τις σύγχρονες τεχνολογίες των μοτοσυκλετών.
Για το λόγο αυτό, ακολούθησε τις πληροφορίες που υπάρχουν στο manual της μηχανής σου, έχε το νου σου στα σημάδια που αναφέραμε παραπάνω και ποτέ μην παραμελείς τα service στο συνεργείο!
Μόνο με την σωστή πρόληψη και τον συστηματικό έλεγχο στα λάδια, μπορείς να προλάβεις σοβαρές ζημιές στον κινητήρα.