Βγαίνει άσπρος, μαύρος ή μπλε καπνός από την εξάτμιση του αυτοκινήτου σου;
Δες το χρώμα του καπνού για να μάθεις που υπάρχει βλάβη
Σίγουρα θα έχεις παρατηρήσει πώς μερικές φορές είτε από δικό σου αυτοκίνητο είτε από τα προπορευόμενα στο δρόμο βγαίνει καπνός από την περιοχή της εξάτμιση τους. Προφανώς, για να συμβαίνει αυτό σημαίνει πως υπάρχει κάποια βλάβη, κάποιο πρόβλημα που χρειάζεται άμεση αντιμετώπιση.
Πώς όμως μπορούμε να καταλάβουμε το τι χρειάζεται το αυτοκίνητο μας πριν καν επισκεφτούμε τον μηχανικό στο συνεργείο; Η απάντηση βρίσκεται στο χρώμα του καπνού που βγαίνει από την εξάτμιση.
Ανάλογα δηλαδή με το αν ο καπνός είναι άσπρος, μαύρος ή μπλε-γκρι, μπορούμε εύκολα να βρούμε ποιο είναι το πρόβλημα που δίνει χρώμα στα καυσαέρια του αυτοκινήτου.
Τί σημαίνει όταν βγαίνει άσπρος καπνός από την εξάτμιση;
Σε πολλές περιπτώσεις, ο λευκός καπνός της εξάτμισης, όταν αυτός διαλύεται αμέσως μετά, δεν είναι κάτι ανησυχητικό. Ίσα ίσα πρόκειται για φυσιολογικό φαινόμενο ύστερα από την κρύα εκκίνηση του κινητήρα τον χειμώνα, λόγω της υγρασίας και της μεγάλης διαφοράς θερμοκρασίας ανάμεσα στο περιβάλλον και τον κινητήρα.
Από την άλλη όμως, όταν ο λευκός καπνός είναι πυκνός με πιο έντονο χρώμα, δεν διαλύεται το ίδιο γρήγορα και εμφανίζεται ακόμα και σε ζεστές μέρες, τότε θα πρέπει να είστε υποψιασμένοι ότι κάτι συμβαίνει με τα υγρά του αυτοκινήτου σας. Είτε το ψυκτικό, είτε το αντιπηκτικό υγρό έπειτα από μία διαρροή έχει μπει στον θάλαμο καύσης και προφανώς..καίγεται.
Οι δύο πιο συνηθισμένοι λόγοι που μπορεί να συμβαίνει αυτό είναι είτε γιατί υπάρχει βλάβη στην κεφαλή (ρήγμα ή καμμένη φλαντζα) είτε γιατί οι κύλινδροι έχουν κατεστραμμένα χιτώνια.
Τι πρέπει να κάνω αν βγαίνει λευκός καπνός από την εξάτμιση του αυτοκινήτου μου;
- Όπως είπαμε η πιθανότερη αιτία είναι κάποια διαρροή του ψυκτικού υγρού. Έτσι σαν πρώτο βήμα ελέγχουμε τη στάθμη του ψυκτικού υγρού στο ρεζερβουάρ.
- Ελέγχουμε την ποιότητα του ψυκτικού υγρού, αν δηλαδή αυτό έχει αναμειχθεί με λάδια του κινητήρα
- Κοιτάζουμε την κατάσταση του κινητήρα για τυχόν διαρροές
- Επισκεπτόμαστε ένα συνεργείο για μία πιο ειδική γνώμη και αντιμετώπιση, για πρόληψη άλλων προβλημάτων που ενδεχομένως δεν αναγνωρίζουμε μόνοι μας
Τί σημαίνει όταν βγαίνει μαύρος καπνός από την εξάτμιση;
Οι βενζινοκινητήρες των αυτοκινήτων έχουν κατασκευαστεί με τέτοιο τρόπο ώστε να λειτουργούν άριστα μόνο όταν υπάρχουν σε αυτούς πολύ συγκεκριμένες ποσότητες καυσίμου και αέρα. Έτσι, όταν στον κινητήρα η ποσότητα του αέρα ξεπερνάει την προκαθορισμένη τιμή, τότε το μείγμα καυσίμου-αέρα είναι φτωχό.
Στην αντίθετη περίπτωση όμως, που το μείγμα έχει περισσότερη καύσιμη ύλη από ότι πρέπει, τότε το μείγμα ονομάζεται πλούσιο και ως αποτέλεσμα έχει την αποβολή μαύρου καπνού από την εξάτμιση του αυτοκινήτου.
Μία από τις πιο συνηθισμένες αιτίες είναι να υπάρχει κάποια διαρροή στο σύστημα ψεκασμού, κατά το οποίο μάλλον διοχετεύεται περισσότερη καύσιμη ύλη από αυτή που χρειάζεται. Παράλληλα, άλλος ένας λόγος που προκαλεί την ύπαρξη πλούσιου μείγματος βενζίνης και αέρα είναι η φραγή του φίλτρου αέρα είτε από βλάβη είτε από βρωμιά, με αποτέλεσμα την μειωμένη τροφοδοσία αέρα στο δοχείο καυσίμου.
Όλα αυτά, πέρα από το προφανές, ότι δηλαδή έχουν ως αποτέλεσμα να βγαίνει μαύρος καπνός, προκαλούν και αύξηση της πίεσης στη γραμμή του καυσίμου με απόρροια πολλές δυσλειτουργίες.
Τι πρέπει να κάνω αν βγαίνει μαύρος καπνός από την εξάτμιση του αυτοκινήτου μου;
- Χρησιμοποιούμε ένα μανόμετρο και ελέγχουμε την πίεση στο σύστημα παροχής καυσίμου
- Αν οδηγούμε αυτοκίνητο με ντίζελ, έχουμε κατά νου πως ο μαύρος καπνός υποδηλώνει κάποια αδυναμία του φίλτρου DPF να συγκρατήσει μικροσωματίδια
- Ελέγχουμε το σύστημα ψεκασμού του καυσίμου για πιθανές διαρροές
- Επισκεπτόμαστε τον μηχανικό μας για να ελέγχει εκείνος καλύτερα τους αισθητήρες οξυγόνου, το φίλτρο αέρα κ.α. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να αμελούμε την επίλυση του προβλήματος που προκαλεί τον μαύρο καπνό της εξάτμισης, καθώς οι επικείμενες βλάβες είναι πολλές: υπερθέρμανση, καταστροφή μπουζί, καταστροφή καταλύτη κλπ.
Τί σημαίνει όταν βγαίνει μπλε ή γκρι καπνός από την εξάτμιση του αυτοκινήτου;
Ίσως το πιο κοινό “πρόβλημα” που αντιμετωπίζουν πολύ συχνά οι οδηγοί είναι ο κινητήρας του αυτοκινήτου τους να καίει λάδια. Και αυτό τις περισσότερες φορές γίνεται αντιληπτό από τον πυκνό μπλε-γκρι καπνό που βγαίνει από την εξάτμιση.
Κατά κανόνα, στον θάλαμο καύσης πρέπει να υπάρχει μόνο καύσιμο και αέρας για να παραχθεί σπινθήρας και να ολοκληρωθεί η καύση. Όταν υπάρχει διαρροή στο δοχείο λαδιού, τα λάδια οδηγούνται στον θάλαμο καύσης της βενζίνης με αποτέλεσμα να καίγονται μαζί της. Γιατί συμβαίνει αυτο; Γιατί συνήθως υπάρχει φθορά στους κυλίνδρους, στο έμβολο ή στα ελατήριά του και στις βαλβίδες.
Τι πρέπει να κάνω αν βγαίνει μαύρος καπνός από την εξάτμιση του αυτοκινήτου μου;
- Η άμεση επίσκεψη στο συνεργείο είναι η καλύτερη πρακτική στην περίπτωση που το αυτοκίνητο βγάζει έντονο μπλε-γκρι καπνό. Ειδικά στα σύγχρονα αυτοκίνητα με τις λειτουργίες turbo, η διαρροή λαδιού στον θάλαμο καύσης μπορεί να έχει ως απόρροια την είσοδο του λαδιού στους κυλίνδρους τους μοτέρ.