Κρύα εκκίνηση κινητήρα: πώς λειτουργεί και γιατί προστατεύει τον κινητήρα;
Με τον ερχομό του χειμώνα, οι κρύες θερμοκρασίες επανέρχονται κανονικά στην καθημερινότητά μας και οι κινητήρες των αυτοκινήτων μετά από αδράνεια πολλών ωρών στο ψύχος, πολλές φορές χρειάζονται ειδική μεταχείριση για ασφαλή και ομαλή εκκίνηση.
Έχεις παρατηρήσει ότι κατά την εκκίνηση του αυτοκινήτου σου μετά από πολύωρη αδράνεια σε χαμηλές θερμοκρασίες, ο κινητήρας κάνει περισσότερο και λίγο διαφορετικό θόρυβο από το συνηθισμένο;
Μην αγχώνεσαι, δεν κάνεις κάτι λάθος.
Ο κινητήρας του αυτοκινήτου πραγματοποιεί διαφορετική διαδικασία εκκίνησης όταν είναι παγωμένος. Το φαινόμενο αυτό ονομάζεται λειτουργία κρύας εκκίνησης του κινητήρα (cold start cycle) και γίνεται κυρίως για την ασφάλεια του αυτοκινήτου. Ας δούμε τι πρέπει να γνωρίζεις για αυτό αναλυτικά.
Τί είναι η κρύα εκκίνηση του κινητήρα;
Όταν το αυτοκίνητό σου παραμένει για αρκετές ώρες μέσα στο κρύο, λογικό είναι ο κινητήρας του να χάνει εντελώς θερμοκρασία, με αποτέλεσμα να παγώνει. Όταν λοιπόν το κλειδί μπαίνει στη μίζα απαιτώντας από τον κινητήρα να πάρει μπρος, η ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου του αυτοκινήτου ( ο εγκέφαλος, όπως λέγεται) ενεργοποιεί τη διαδικασία κρύας εκκίνησης.
Πώς λειτουργεί η κρύα εκκίνηση του κινητήρα;
Με την λειτουργία κρύας εκκίνησης, σταδιακά ξεκινάει η διαδικασία αύξησης της θερμοκρασίας σε ολόκληρο τον κινητήρα, αλλά και στα περιφερειακά επιμέρους στοιχεία του αυτοκινήτου που συμβάλλουν στην ομαλή λειτουργία του.
Σε πρώτο στάδιο, επιτυγχάνεται η αύξηση της θερμοκρασίας στα υγρά φρένων, ψύξης και λίπανσης, ενώ παράλληλα τα μεταλλικά στοιχεία του κινητήρα αρχίζουν να διαστέλλονται. Έπειτα ξεκινάει η χαρτογράφηση κρύας εκκίνησης.
Τί είναι η χαρτογράφηση κρύας εκκίνησης;
Με την κρύα εκκίνηση, αυξάνονται οι στροφές του κινητήρα στο ρελαντί, με στόχο την περαιτέρω αύξηση της θερμοκρασίας και την σωστή καύση της βενζίνης. Λογικό είναι, όταν ο κινητήρας είναι παγωμένος, η καύση της καύσιμης ύλης να μην γίνεται σωστά, λόγω αυξημένης περιεκτικότητάς της. Έτσι, ο εγκέφαλος δίνει σήμα για χαρτογράφηση κρύας εκκίνησης, ώστε σε πολύ γρήγορο χρονικό διάστημα να ξεκινήσει η σωστή και ομαλή καύση του μίγματος βενζίνης. Με το που γίνει αυτό, η λειτουργία κρύας εκκίνησης σταματά, όμως η θερμοκρασία του κινητήρα δεν βρίσκεται ακόμα στα επιθυμητά επίπεδα.
Εκκίνηση Αυτοκινήτου: Τί γίνεται στα πρώτα λεπτά λειτουργίας;
Όταν πλέον έχει πάρει μπρος το αμάξι, μετά την ολοκλήρωση της κρύας εκκίνησης, τότε είναι η στιγμή που γίνονται οι περισσότερες φθορές στον κινητήρα. Γιατί συμβαίνει αυτό;
Γιατί ενώ ο οδηγός θεωρεί ότι το αυτοκίνητο είναι έτοιμο για φυσιολογική και ομαλή λειτουργία, η θερμοκρασία του κινητήρα δεν έχει φτάσει ακόμα στα επίπεδα που πρέπει. Η αύξηση της θερμοκρασίας, αποτελεί πρόκληση, ώστε να γίνει με τρόπο ομαλό και να μην δουλεύει στο ρελαντί ο κινητήρας χωρίς λόγο.
Η καλύτερη συμβουλή είναι αφήσεις το αυτοκίνητο να πάρει τον χρόνο του, να βρει τη θερμοκρασία που πρέπει, χωρίς βιασύνη. Δεν χρειάζεται πολύ. 30-40 δευτερόλεπτα είναι ό,τι πρέπει ώστε να έχει προλάβει το υγρό λίπανσης να φτάσει σε όλα τα μηχανικά μέρη του κινητήρα και να μην υπάρξουν βλάβες. Παράλληλα, θα πρέπει να ελέγχεις τις στροφές του κινητήρα, ώστε αυτές να μην ξεπεράσουν τις 3000, όσο ο κινητήρας “πιάνει” θερμοκρασία με το λιπαντικό στα μέρη του.
Μόνο έτσι θα υπάρξει η προθέρμανση που χρειάζεται ο κινητήρας τους χειμερινούς μήνες, που όταν το αυτοκίνητο είναι σβηστό, όλα τα περιφερειακά μέρη κρυώνουν και συστέλλονται.
Αφού περάσουν τα δευτερόλεπτα προθέρμανσης και το υγρό έχει φτάσει σε όλα τα περιφερειακά μέρη του κινητήρα, το αυτοκίνητο είναι πλέον έτοιμο για οδήγηση χωρίς αναπάντεχες βλάβες. Η θερμοκρασία στο εσωτερικό του αυτοκινήτου θα φτάσει τις φυσιολογικές τιμές σε περίπου 15 λεπτά, όμως πλέον έχει ξεπεράσει τα επικίνδυνα πλαίσια κατά τα οποία μπορεί να προκληθεί φθορά.
Πώς θα καταλάβω ότι το αυτοκίνητο μου βρίσκεται σε λειτουργία κρύας εκκίνησης (cold start);
Δεν υπάρχει κάποια φωτεινή ένδειξη που να σηματοδοτεί ότι πραγματοποιείται όλη η διαδικασία της κρύας εκκίνησης του αυτοκινήτου. Αυτό που πρέπει να υποψιάζει τον εκάστοτε οδηγό, είναι οι στροφές λειτουργίες του κινητήρα. Όταν αυτές είναι αυξημένες με το που μπαίνει σε λειτουργία το αυτοκίνητο, τότε γίνεται το λεγόμενο “cold start”. Τη στιγμή που το ρελαντί επανέλθει σε φυσιολογικό αριθμό στροφών, τότε σημαίνει ότι η κρύα εκκίνηση έχει ολοκληρωθεί και το αυτοκίνητο είναι έτοιμο για οδήγηση, παρά την αδράνεια σε κρύες θερμοκρασίες.