Συστήματα ψεκασμού αυτοκινήτου: καρμπυρατέρ ή ηλεκτρονικά;
Ένα από τα σημαντικότερα συστήματα για την άριστη και ομαλή λειτουργία ενός αυτοκινήτου είναι το σύστημα τροφοδοσίας/ψεκασμού του.
Γιατί είναι τόσο σημαντικό το σύστημα τροφοδοσίας ή ψεκασμού;
Γιατί ο κινητήρας του αυτοκινήτου χρειάζεται συνεχή ανατροφοδότηση μείγματος καυσίμου και αέρα για την απρόσκοπτη και συνεχή λειτουργία του. Η τροφοδότηση αυτή, γίνεται μέσω των συστημάτων ψεκασμού, τα οποία παρέχουν στον κινητήρα το μείγμα που χρειάζεται με την ιδανική για αυτόν ποσότητα καυσίμου και αέρα, χωρίς ελλείψεις αλλά και χωρίς υπερβολές.
Ποια είδη συστήματος τροφοδοσίας υπάρχουν;
Ποια η διαφορά του Καρμπυρατέρ και ενός ηλεκτρονικού συστήματος ψεκασμού;
Πώς γίνεται ο έλεγχος του συστήματος ψεκασμού ενός αυτοκινήτου;
Παρακάτω, θα αναλύσουμε τις σημαντικότερες πληροφορίες που αφορούν τα συστήματα ψεκασμού των αυτοκινήτων, δίνοντας βάση στα συνηθέστερα Καρμπυρατέρ, αλλά και τα ηλεκτρονικά συστήματα που σταδιακά κάνουν πιο εμφανή την παρουσία τους στα περισσότερα μοντέλα αυτοκινήτων.
Ποια είναι τα βασικά συστήματα τροφοδοσίας που χρησιμοποιούνται στα σύγχρονα αυτοκίνητα;
Το παλαιότερο σύστημα τροφοδοσίας που χρησιμοποιείται εδώ και πολλά χρόνια από τις αυτοκινητοβιομηχανίες, είναι το γνωστό σε όλους, Καρμπυρατέρ. Για τα συμβατικά αυτοκίνητα που μέχρι σήμερα αποτελούν την πλειοψηφία στους δρόμους, τα καρμπυρατέρ ήταν η βασική επιλογή.
Βέβαια, τα τελευταία χρόνια, λόγω της γενικότερης τάσης των ανθρώπων για περισσότερες οικολογικές λύσεις και κατ επέκταση των αυτοκινητοβιομηχανιών για περιορισμό του ανθρώπινου αποτυπώματος και μηδενικές εκπομπές ρύπων, ολοένα και συχνότερα αξιοποιείται η επιλογή των ηλεκτρονικών συστημάτων ψεκασμού.
Μέχρι σήμερα, έχουν χρησιμοποιηθεί διαφορετικά είδη συστημάτων τροφοδοσίας, το καθένα με τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματά του.
Συγκεκριμένα, τα πιο γνωστά συστήματα ψεκασμού είναι:
- Το Καρμπυρατέρ
- το ηλεκτρονικό καρμπυρατέρ
- ο μηχανικός ψεκασμός
- το μπεκ
- μπεκ ανά κύλινδρο
Πώς λειτουργεί ένα Καρμπυρατέρ;
Όπως αναφέραμε, το καρμπυρατέρ επιτελεί μία από τις βασικότερες λειτουργίες που αποτελεί προϋπόθεση για την σωστή λειτουργία των κινητήρων.
Πιο αναλυτικά, για να λειτουργήσει ο κινητήρας και “να πάρει μπρος” το αυτοκίνητο, απαιτείται η τοποθέτηση αέρα και καυσίμου. Την κατάλληλη ποσότητα αυτών των δύο συστατικών, που θα αποτελέσουν το ιδανικό μείγμα και θα τοποθετηθούν στο μοτέρ του κινητήρα, την κάνει το Καρμπυρατέρ.
Είναι σταθερή η ποσότητα αέρα και καυσίμου που χρειάζεται ο κινητήρας; αυτοκίνητο έχει δεχθεί.
Όχι. Η ποσότητα καυσίμου και αέρα μεταβάλλεται ανάλογα με την θερμοκρασία, την ταχύτητα, το φορτίο και άλλες παραμέτρους που καθορίζονται από τον τρόπο οδήγησης αλλά και την συντήρηση του αυτοκινήτου. Εδώ ακριβώς έρχεται το Καρμπυρατέρ. Μέσω αυτού καθορίζεται και ελέγχεται η ποσότητα αέρα και καύσιμης ύλης που απαιτείται να τοποθετηθεί στο μοτέρ στην εκάστοτε στιγμή κατά τη διάρκεια της οδήγησης.
Ποια προβλήματα μπορεί να εμφανιστούν στο σύστημα τροφοδοσίας καυσίμου του αυτοκινήτου;
Ένα από τα συνηθέστερα προβλήματα που παρουσιάζονται στην ζωή ενός οδηγού και εμποδίζουν την ομαλή λειτουργία του αυτοκινήτου του, είναι τα ζητήματα που σχετίζονται με το σύστημα ψεκασμού / τροφοδοσίας καυσίμου.
Αν ο κινητήρας του αυτοκινήτου σας μπαίνει σε λειτουργία δύσκολα και με καθυστέρηση ή αν παρατηρείτε ότι η απόδοση του δεν είναι η μέγιστη που σημείωνε παλαιότερα, τότε το πρόβλημα που εμφανίζεται, σχετίζεται με βουλωμένο φίλτρο βενζίνης.
Άλλα προβλήματα που ενδέχεται να παρουσιαστούν είναι το βρώμικο μπεκ ψεκασμού ή ακόμα και μία ελαττωματική ή χαλασμένη αντλία καυσίμου, η οποία τις περισσότερες φορές ευθύνεται για έναν κινητήρα που σβήνει κατά τη διάρκεια της οδήγησης.
Τί περιλαμβάνει ο έλεγχος συστήματος τροφοδοσίας αυτοκινήτου;
Ο έλεγχος του συστήματος ψεκασμού ή τροφοδοσίας ενός αυτοκινήτου αποτελεί βασική διαδικασία για την σωστή και ασφαλή λειτουργία του κινητήρα και κατ επέκταση ολόκληρου του αυτοκινήτου.
Συγκεκριμένα, ένας αναλυτικός έλεγχος θα πρέπει να περιλαμβάνει:
- εξέταση της αντλίας καυσίμου
- έλεγχο μπεκ για τάση και αντίσταση
- έλεγχο ρελέ αντλίας
- έλεγχο φίλτρου καυσίμου
- έλεγχο πίεσης και των αντίστοιχων ρυθμιστών πίεσης
- έλεγχο σωληνώσεων μήπως έχουν βουλώσει ή κοπεί
- έλεγχο αποτροπής διαρροών συστήματος και εξαρτημάτων
Ηλεκτρονικά συστήματα ψεκασμού
Οι ολοένα και αυστηρότεροι περιορισμοί που απαιτούνται παγκοσμίως από τις αρμόδιες αρχές για μηδενικές εκπομπές ρύπων έχουν οδηγήσει όλες τις αυτοκινητοβιομηχανίες στα ηλεκτρονικά ελεγχόμενα συστήματα ψεκασμού.
Συγκριτικά με τα συμβατικά συστήματα τροφοδοσίας που αναφέραμε παραπάνω, τα ηλεκτρονικά συστήματα ψεκασμού παρουσιάζουν πολλές διαφορές στον τρόπο λειτουργίας τους.
Αναφορικά, με βάση τον τρόπο λειτουργίας και ελέγχου, τα ηλεκτρονικά αυτά συστήματα διακρίνονται σε:
- απλά – στα οποία μία μονάδα ευθύνεται για τον ψεκασμό και άλλη για την ανάφλεξη
- συνδυαστικά – στα οποία και οι 2 διαδικασίες επιτελούνται από την ίδια ηλεκτρονική μονάδα
Ποια η διαφορά ανάμεσα στα Καρμπυρατέρ και σε ένα ηλεκτρονικό σύστημα ψεκασμού;
Πέρα από την εμφανή και βασική διαφορά της εκπομπής ρύπων από πλευράς του Καρμπυρατέρ και της πιο οικολογικής λειτουργίας των ηλεκτρονικών συστημάτων, σημαντική είναι επίσης η διαφορά που σημειώνεται σε σχέση με την απόδοση του κινητήρα.
Συγκεκριμένα, τα ηλεκτρονικά συστήματα ψεκασμού που αποτελούν πιο σύγχρονες και εξελιγμένες κατασκευές επηρεάζουν άμεσα την γενικότερη απόδοση του κινητήρα, γεγονός που αποτελεί ένα από τα βασικά τους πλεονεκτήματα. Αντίθετα, όσον αφορά το Καρμπυρατέρ, το οποίο πρωτοκατασκευάστηκε τον 19ο αιώνα (1828 για να είμαστε ακριβείς), οι κατασκευαστές προσπαθούν να φτάσουν την αντίστοιχη απόδοση με αποτέλεσμα να φτιάχνουν ολοένα και μεγαλύτερα Καρμπυρατέρ – που φυσικά παρουσιάζουν άλλα εξίσου κρίσιμα μειονεκτήματα.