Stanced Cars
Αν κάνεις μία αναζήτηση στο internet με τη φράση “stanced cars”, τα αποτελέσματα σίγουρα θα σε κάνουν να απορείς. Οι φίλοι και γνώστες του αυτοκινήτου έχουν χωριστεί σε δύο ομάδες πάνω στο συγκεκριμένο θέμα. Από τη μία, βρίσκονται αυτοί που ενθουσιάζονται και υποστηρίζουν με επιμονή τα stanced αυτοκίνητα. Από την άλλη, στέκονται εκείνοι που δεν καταλαβαίνουν καθόλου τον λόγο να κάνει κάποιος μία τέτοια δραστική τροποποίηση στο αυτοκίνητό του. Οι δύο αυτές απόψεις συνεχώς πυροδοτούν συζητήσεις επί συζητήσεων σε forum και σελίδες του διαδικτύου και συνήθως εξαγριώνουν τους “αντιπάλους”. Για να το αναλύσουμε όμως περισσότερο, ας ξεκινήσουμε από τα βασικά.
Τί είναι ένα Stanced Car;
Σε ένα stanced αυτοκίνητο, αυτό που συμβαίνει είναι ότι οι ρόδες ουσιαστικά τοποθετούνται με κλήση τέτοια ώστε το πάνω μέρος τους να βρίσκονται μέσα στα φτερά του οχήματος. Αν τύχει να δεις ένα stanced αυτοκίνητο στο δρόμο (ή πιο συχνά στο διαδίκτυο) θα παρατηρήσεις πως τα ελαστικά μοιάζουν κάπως έτσι “/”, παρουσιάζουν δηλαδή υπερβολικά αρνητική γωνία κάμπερ, με την κορυφή τους να γέρνει σε υπερβολικά μεγάλο βαθμό προς τα μέσα. Ουσιαστικά, ολόκληρο το αυτοκίνητο είναι τόσο χαμηλωμένο που οριακά φαίνεται σαν να ακουμπάει ολόκληρο στο έδαφος.
Και εκεί ακριβώς έγκειται ο διχασμός.
Σε πολλά sport μοντέλα, υπάρχει η συνήθεια να χαμηλώνεται το αυτοκίνητο, έτσι ώστε να διευρύνεται το αποτύπωμα του, με αποτέλεσμα να προσφέρει τέλεια αίσθηση στο χειρισμό σε ολόκληρο το οδόστρωμα και ειδικά στις στροφές. Ωστόσο η πρακτική αυτή, αν και αποτέλεσε την έμπνευση για τα stanced αυτοκίνητα, στην ουσία δεν έχει καμία σχέση με αυτά, αφού είναι τόσο πολύ χαμηλωμένα που σίγουρα δεν προορίζονται για ευκολία στο χειρισμό και την άνετη οδήγηση γενικότερα.
Και τώρα που αναλύσαμε τι σημαίνει πρακτικά ο όρος αυτός, ας δούμε τι υποστηρίζουν οι δύο πλευρές που μάλλον μάταια ανταγωνίζονται η μία την άλλη, αφού η χρυσή τομή ακόμα ψάχνεται να θα βρεθεί.
Οι αρνητές των Stanced αυτοκινήτων
Και ενώ σερφάρεις στο διαδίκτυο, βλέπεις μία εικόνα ενός stanced car και από κάτω αμέτρητα αρνητικά και όχι τόσο…κολακευτικά σχόλια.
Ένα από τα επιχειρήματα όσων δεν συμφωνούν με την παραπάνω πρακτική, είναι ότι το αυτοκίνητο έχει μηδαμινή λειτουργικότητα.
Πιο συγκεκριμένα, με ένα τέτοιο αυτοκίνητο δε μπορείς να κάνεις την παραμικρή κίνηση χωρίς να τριφτούν τα ελαστικά. Όπως υποστηρίζουν, η οδήγηση με χαμηλωμένο όχημα δεν είναι εμπειρία ή απόλαυση, είναι μία καθημερινή πρόκληση με άσχημη κατάληξη για το αυτοκίνητο.
Παράλληλα, τονίζουν και πόσο επικίνδυνο μπορεί να αποβεί ένα stanced αυτοκίνητο. Από πρακτικής και μόνο άποψης, όταν παραβλέπεις εντελώς τις ρυθμίσεις και την κατασκευή του εργαστασίου και της αυτοκινητοβιομηχανίας, δημιουργείς ένα αυτοκίνητο όχι μόνο δύσχρηστο και άσκοπο στην απλή καθημερινή ζωή, αλλά και επικίνδυνο με πολύ λιγότερο έλεγχο και σταθερότητα από αυτήν που θα μπορούσε αρχικά να προσφέρει βάσει των εργοστασιακών του ρυθμίσεων. Η ανομοιόμορφη φθορά των ελαστικών μπορεί να προκαλέσει ανεπανόρθωτες ζημιές στα πιο ευαίσθητα σημεία τους, με αποτέλεσμα την αισθητά μειωμένη πρόσφυση και την λιγότερο σταθερή και ασφαλή οδήγηση.
Οι υποστηρικτές των Stanced Cars
Στην αντίπερα όχθη, βρίσκονται οι υποστηρικτές και συχνά φανατικοί οπαδοί των stanced αυτοκινήτων. Αυτοί, από την μεριά τους μιλάνε για στυλ και σπόρ εμφάνιση. Ναι, δεν επικεντρώνονται στο πρακτικό και λειτουργικό κομμάτι, αφού αυτό μόνο λίγο (έως και καθόλου) τους ενδιαφέρει. Έχουν μάθει να οδηγούν χαμηλά και αργά (εξού και η έκφραση “low and slow”) για να μην προκαλούν το αυτοκίνητο σε γωνίες και σημεία που αποδείξουν ότι πρόκειται μόνο για αυτοκίνητο επίδειξης και τίποτα άλλο.
Ακόμη κι αν μετατρέπουν το αυτοκίνητο τους σε κάτι οριακά άχρηστο στην καθημερινή ζωή, η αγάπη τους για αυτό τους κάνει να το θεωρούν μία μορφή τέχνης. Και όπως λένε, όλες οι μορφές τέχνης δεν συναντούν πάντοτε την αποδοχή όλων.
Επιλέγουν, λοιπόν, αυτό το χαρακτηριστικό “χαμήλωμα” του αυτοκινήτου για να διαφέρουν, για να ξεχωρίζουν, γιατί δύσκολα θα βρεις δύο ίδια μοντέλα να έχουν υποστεί την ίδια διαδικασία.
Η δύσκολη και χρονοβόρα αυτή τροποποίηση, που απαιτεί αρκετά στάδια μέχρι να φτάσει στο επιθυμητό στάδιο, τους προκαλεί δέος και υποστηρίζουν μάλιστα ότι όλα είναι θέμα προοπτικής. Άλλοι τροποποιούν τον κινητήρα για πιο γρήγορα οδήγηση, αυτοί τροποποιούν τα ελατήρια, τα ελαστικά, την κλίση τους, το ύψος.
Τα Stanced Cars είναι και μάλλον θα είναι για πολύ καιρό ακόμη κάτι που θα διχάζει τους λάτρεις των αυτοκινήτων παγκοσμίως.
Άλλοι θα ενθουσιάζονται μόνο με τη σκέψη ενός “χαμηλωμένου” αυτοκινήτου και άλλοι θα δυσκολεύονται μέχρι και να κατανοήσουν το πώς ακριβώς γίνεται κάποιος να θέλει να τροποποιήσει τόσο πολύ το αυτοκίνητο του, στα όρια της καταστροφής, για το στυλ, την έκφραση, την αλλαγή, τη δημιουργικότητα.
Εσένα ποια είναι η γνώμη σου για την τάση αυτή;