Πισωκίνητο ή προσθιοκίνητο (fwd) αυτοκίνητο;
Ποιες οι διαφορές μετάδοσης της κίνησης ανάμεσα στα πισωκίνητα και τα εμπροσθιοκίνητα;
Στις μέρες μας, ακόμη κι αν το 90% των αυτοκινήτων που κατασκευάζονται είναι εμπροσθοκίνητα, συνεχίζει να υπάρχει η απορία και το δίλημμα σχετικά με το τι αξίζει περισσότερο: τα πισωκίνητα ή τα προσθιοκίνητα αυτοκίνητα.
Έτσι, συχνά γεννιούνται ορισμένα σχετικά ερωτήματα:
Ποια είναι πλεονεκτήματα των πισωκίνητων αυτοκινήτων;
Τι προσφέρουν τα προσθιοκίνητα αυτοκίνητα σε έναν καθημερινό οδηγό;
Ποιες διαφορές παρουσιάζουν τα πισωκίνητα και τα προσθιοκίνητα αυτοκίνητα στον τρόπο μετάδοσης της κίνησης τους;
Φυσικά, η επιλογή εξαρτάται από τις ανάγκες και απαιτήσεις που έχει ο κάθε οδηγός από το αυτοκίνητο του, σχετικά με το έδαφος και τις καιρικές συνθήκες που καθημερινά αντιμετωπίζει.
Παρακάτω, θα αναλύσουμε τα στοιχεία και δεδομένα που έχουμε σχετικά τις αποδόσεις, τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα των αυτοκινήτων με πίσω ή μπροστά κίνηση, σε μία προσπάθεια να αποσαφηνίσουμε το διαρκές ερώτημα: τί είναι καλύτερο ανάμεσα σε ενα πισωκίνητο και ένα προσθιοκίνητο αυτοκίνητο;
Πλεονεκτήματα στα πισωκίνητα αυτοκίνητα
Πρόσφυση στην εκκίνηση
Κατά τη διαδικασία της εκκίνησης, έχει αποδειχθεί ότι σε ένα πισωκίνητο αυτοκίνητο η πρόσφυση είναι πολύ καλύτερη, συγκριτικά με την πρόσφυση σε ένα προσθιοκίνητο αυτοκίνητο. Συγκεκριμένα, ενώ σε ένα συμβατικό αυτοκίνητο μπροστινής κίνησης οι τροχοί σπινάρουν κατά την εκκίνηση, σε ένα πισωκίνητο οι αντίστοιχοι τροχοί έχουν δυνατότερο κράτημα, και σπινάρουν σε περισσότερες στροφές.
Παράλληλα, πάλι κατά τη διαδικασία εκκίνησης του αυτοκινήτου, με ένα πισωκίνητο αυτοκίνητο δε θα χρειαστεί να αντιμετωπίσετε προβλήματα κατεύθυνσης, όπως συμβαίνει με τα προσθιοκίνητα που έχουν την τάση πολλές φορές να στρέφονται προς τα δεξιά ή τα αριστερά στην αρχή της κίνησης τους ή την επιτάχυνση.
Ομοιόμορφη φθορά ελαστικών
Καθώς τα πισωκίνητα αυτοκίνητα έχουν τον κινητήρα τους τοποθετημένο συνήθως στον κατά μήκος άξονα του, στο πίσω μέρος των μπροστινών τροχών και η μετάδοση κίνησης μεταφέρεται προς τα πίσω, το βάρος και η φθορά των εμπρόσθιων τροχών μειώνεται. Έτσι, οι μπροστινοί τροχοί φθείρονται από τις στροφές και τα απότομα φρεναρίσματα και οι πίσω τροχοί φθείρονται από την μετάδοση κίνησης, την πρόσφυση και το κράτημα που παρέχουν σε όλο το αυτοκίνητο. Παρατηρείται λοιπόν, ότι σε ένα πισωκίνητο αυτοκίνητο η φθορά των ελαστικών των τροχών είναι ομοιόμορφη, αφού και το βάρος και η τριβή είναι σχετικά ισάξια και στους 4 τροχούς.
Ομοιόμορφη κατανομή βάρους
Όπως αναφέρθηκε και παραπάνω, λόγω του ότι στα πισωκίνητα αυτοκίνητα ο κινητήρας τοποθετείται πίσω από τους εμπρόσθιους τροχούς, παρατηρείται ομοιόμορφη κατανομή του βάρους, γεγονός που επηρεάζει ολόκληρο το αυτοκίνητο αλλά και την οδήγηση του. Συγκεκριμένα, με την ισορροπημένη κατανομή βάρους το ζύγισμα και το κράτημα στις στροφές είναι αποδεδειγμένα καλύτερο προσφέροντας ένα ασφαλέστερο αποτέλεσμα.
Οικονομική συντήρηση
Ακριβώς επειδή ο κινητήρας των πισωκίνητων αυτοκινήτων και όλα τα εξαρτήματα του,δεν βρίσκονται συγκεντρωμένα όλα σε ένα μικρό και περιορισμένο χώρο, η συντήρηση ενός τέτοιο αυτοκινήτου είναι πολλές φορές λιγότερο δαπανηρή από ότι θα ήταν σε ένα προσθιοκίνητο αυτοκίνητο.
Πλεονεκτήματα στα προσθιοκίνητα αυτοκίνητα
Δυνατό κράτημα σε ανηφόρες
Στα προσθιοκίνητα αυτοκίνητα, των οποίων το βάρος βρίσκεται ακριβώς πάνω από τους μπροστινούς τροχούς, η πρόσφυση αυτών είναι αρκετά δυνατή ειδικά σε ανηφόρες ή ολισθηρό έδαφος λόγω νερού, χιονιού, πάγου που το αυτοκίνητο έχει την τάση να πηγαίνει προς την αντίθετη κατεύθυνση από την επιθυμητή.
Οικονομικότερη επιλογή
Το κινητήριο σύστημα που τοποθετείται σε ένα προσθιοκίνητο αυτοκίνητο είναι αποδεδειγμένα λιγότερο πολύπλοκο και σύνθετο από αυτό που χρησιμοποιείται σε ένα πισωκίνητο αυτοκίνητο. Έτσι, λόγω της απλότητας του συγκριτικά με ένα σύστημα μετάδοσης κίνησης για πισωκίνητα οχήματα, τόσο η αγορά όσο και η συντήρηση του αποτελούν οικονομικές λύσεις. Άλλωστε, αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο η συντριπτική πλειοψηφία των αυτοκινήτων που κατασκευάζονται λειτουργούν με εμπρόσθιο σύστημα μετάδοσης κίνησης.
Παράλληλα, επειδή ένα προσθιοκίνητο αυτοκίνητο απαιτεί λιγότερα εξαρτήματα και ένα όχι τόσο περίπλοκο σύστημα, το συνολικό του βάρος μειώνεται σημαντικά και οι απώλειες ενέργειας που παρουσιάζουν τα πισωκίνητα λόγω της παροχής ισχύος σε όλο το αυτοκίνητο ελαχιστοποιούνται, επηρεάζοντας άμεσα τα χιλιόμετρα βενζίνης που καταναλώνεται σε κάθε χρήση του αυτοκινήτου, βελτιώνοντας την συνολική απόδοση καυσίμου.
Έλεγχος στις στροφές
Ένα κοινό πρόβλημα που πολλές φορές πρέπει να αντιμετωπίσουν οι οδηγοί πισωκίνητων αυτοκινήτων, είναι το ότι σε απότομες στροφές παρατηρείται απώλεια πρόσφυσης του πίσω μέρους του αυτοκινήτου με αποτέλεσμα να χάνουν για κάποιο χρόνο τον έλεγχο αυτής “της ουράς” του αυτοκινήτου. Με τα προσθιοκίνητα αυτοκίνητα, των οποίων το βάρος είναι επικεντρωμένο στο μπροστινό μέρος, οι πιθανότητες να χάσετε τον έλεγχο του πίσω μέρους του αυτοκινήτου στις στροφές είναι ελάχιστες, επιβεβαιώνοντας την άποψη ότι η οδήγηση ενός προσθιοκίνητου αυτοκινήτου είναι μάλλον ασφαλέστερη.
Τελικά, τα πισωκίνητα ή τα προσθιοκίνητα αυτοκίνητα προσφέρουν περισσότερα στον οδηγό;
Ενώ πολλοί ισχυρίζονται ότι η οδήγηση ενός αυτοκινήτου με μετάδοση της κίνησης του στο πίσω μέρος είναι ιδιαίτερα διασκεδαστική και άλλοι επικεντρώνονται στην τετρακίνηση, η πλειοψηφία των αυτοκινήτων που κατασκευάζονται και χρησιμοποιούνται είναι δίτροχα προσθιοκίνητα.
Παρόλα αυτά, ο κάθε οδηγός αφού μελετήσει και δοκιμάσει τη συμπεριφορά κάθε αυτοκινήτου, πρέπει να επιλέξει το μοντέλο αυτοκινήτου που του ικανοποιεί πλήρως τις ανάγκες και τις επιθυμίες με σκοπό να αποδειχθεί απόλυτα πλεονεκτικό. Έτσι, ανάλογα με τη χρήση που θέλετε να κάνετε στο αυτοκίνητο σας, χρειάζεται να αναλογιστείτε τα χαρακτηριστικά τόσο των πισωκίνητων, όσο και των προσθιοκίνητων αυτοκινήτων, για να διαπιστώσετε οι ίδιοι τις διαφορές στην κίνηση και την ισχύ και το κατά πόσο πληρούν τις δικές σας προδιαγραφές.