Οδηγείς αυτόματο αυτοκίνητο; Δες τι πρέπει να προσέχεις

Οδηγείς αυτόματο αυτοκίνητο; Δες τι πρέπει να προσέχεις 

Πολλοί είναι οι οδηγοί που επιλέγουν να οδηγήσουν αυτοκίνητο με αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων, αντί του κλασικού μηχανικού, λόγω της αδιαμφισβήτητης ευκολίας και άνεσης που προσφέρει. Τον τελευταίο καιρό, ειδικά, ο αριθμός αυτών που προτιμούν τα αυτόματα αυτοκίνητα, συνεχώς αυξάνεται. 

Αν ανήκεις κι εσύ σε αυτήν την κατηγορία ανθρώπων και οδηγών, γνωρίζεις ότι το αυτοκίνητο με αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων χρειάζεται μερικούς διαφορετικούς χειρισμούς; 

Ας δούμε παρακάτω όλα όσα πρέπει να ξέρει ένας οδηγός αυτόματου αυτοκινήτου και τα λάθη που πρέπει να αποφεύγονται για να επιτευχθεί η σωστή χρήση του κιβωτίου.

Driver man hand holding automatic transmission in car
Driver man hand holding automatic transmission in car

Μην αφήνεις το αυτοκίνητο σε θέση “νεκρά” 

Για όσους οδηγούν αυτοκίνητο με μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων, η συμβουλή αυτή φαίνεται σίγουρα παράδοξη. Κι όμως, σε ένα αυτόματο αυτοκίνητο, όταν αυτό είναι σταματημένο στο φανάρι δεν θα πρέπει να επιλέγεται τη θέση N του κιβωτίου.

Στα σύγχρονα αυτοκίνητα, το αυτόματο κιβώτιο είναι αρκετά “έξυπνο” ώστε να καταλαβαίνει από μόνο του ότι το αυτοκίνητο δεν είναι σε κίνηση, βρίσκεται δηλαδή σταματημένο λόγω της πίεσης στο πεντάλ του φρένου, κι έτσι γίνεται αυτόματη αποσυμπλοκή της όποιας ταχύτητας. 

Με τον τρόπο αυτό, αποτρέπουν την φθορά στο δίσκο του συμπλέκτη και προλαμβάνουν την αυξημένη κατανάλωση που μπορεί να προκληθεί από τις στροφές που ανεβαίνουν στη “νεκρά” θέση του κιβωτίου. 

Κάνε ομαλές κινήσεις 

Τόσο στην εκκίνηση, όσο και στο φρενάρισμα, οι κινήσεις που πρέπει να γίνουν σε ένα αυτόματο αυτοκίνητο θα πρέπει να είναι όσο πιο ομαλές γίνεται. Πιο συγκεκριμένα, η απότομη επιτάχυνση θα πρέπει να αποφεύγεται και ειδικά στην περίπτωση της εκκίνησης, όλη η διαδικασία θα πρέπει να γίνει τελείως προοδευτικά. 

Brake and accelerator pedal of automatic transmission car
Brake and accelerator pedal of automatic transmission car

Πάτησε αποφασιστικά το φρένο 

Η χρήση του φρένου σε ένα αυτόματο αυτοκίνητο είναι κάπως ειδική περίπτωση. Για την καλύτερη και πιο σωστή χρήση του αυτόματου αυτοκινήτου, το πάτημα στο πεντάλ του φρένου θα πρέπει να γίνεται αποφασιστικά και όχι σταδιακά. Το “σιγά-σιγά” περισσότερο θα φθείρει το αυτοκίνητο, παρά θα το ωφελήσει. 

Πιο συγκεκριμένα, αν αφήνετε το πεντάλ του φρένου προοδευτικά, το αυτοκίνητο θα λάβει το μήνυμα ότι πρέπει να ξεκινήσει, ενώ εσείς θέλετε να παραμείνετε σταματημένοι. Έτσι, η τριβή και η φθορά του δίσκου των φρένων θα αυξηθεί, το ίδιο και η θερμοκρασία.

Ακινητοποίησε το αυτοκίνητο πριν τη θέση “R”

Όταν θέλουμε να παρκάρουμε ένα αυτόματο αυτοκίνητο, το βασικότερο που θα πρέπει να έχουμε υπόψη μας είναι να ακινητοποιήσουμε εντελώς το αυτοκίνητο μας πριν θέσουμε το κιβώτιο στη θέση “R”. 

Σε αντίθετη περίπτωση, αν η εναλλαγή από “D” (Drive) σε “R” (Reverse) γίνει όσο το αυτοκίνητο βρίσκεται ακόμη σε κίνηση, το κιβώτιο ταχυτήτων θα υποστεί ζημιά. Γιατι; Γιατί όταν το αυτοκίνητο κινείται, τα γρανάζια του είναι πιο δυνατά από τον μηχανισμό της θέσης “R” που θα θέλει να τα σταματήσει, άρα ο μηχανισμός θα φθαρεί. 

Modern beige and black interior of modern car, close-up of automatic transmission
Modern beige and black interior of modern car, close-up of automatic transmission

Επίλεξε το kick down

Στα αυτοκίνητα με αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων, η εναλλαγή ταχύτητας γίνεται προφανώς…αυτόματα. Το αυτοκίνητο δηλαδή παίρνει εντολή για την κατάλληλη εναλλαγή από τις στροφές του κινητήρα. Έτσι, όταν βλέπουμε ανεβασμένες τις στροφές στο στροφόμετρο, δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να προσπαθούμε να κατεβάσουμε χειροκίνητα σχέση μετάδοσης για να “επωφεληθούμε” από την μέγιστη δύναμη. Για τον λόγο αυτό, άλλωστε, υπάρχει και το kickdown, μέσω του οποίου το αυτοκίνητο κατεβάζει το κιβώτιο στην καταλληλότερη σχέση μετάδοσης ταχυτήτων. 

Κάνε σωστή συντήρηση 

Για να είμαστε σίγουροι ότι το αυτόματο αυτοκίνητο μας είναι σε κατάσταση ασφαλούς οδήγησης, δε θα πρέπει ποτέ να αμελούμε το service στο κιβώτιο ταχυτήτων. Άρα η επίσκεψη στο συνεργείο είναι επιβεβλημένη όταν έχει παρέλθει το χρονικό περιθώριο ελέγχου που προτείνει ο εκάστοτε κατασκευαστής.
Σχετικά μάλιστα με τα λάδια του κιβωτίου, όταν δεν υπάρχει εύκολα ορατός δείκτης λαδιού, μόνο ένας εξειδικευμένος μηχανικός θα μπορεί να ελέγξει ότι η στάθμη είναι στα κατάλληλα επίπεδα, για ασφαλή οδήγηση. 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Copyright © 2024ΟΔΗΓΟΣ All rights reserved